فیشور سیلانت دندان شیری کودکان چیست و آیا درد دارد؟

فیشور سیلانت دندان کودکان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات مهم افراد مختلف به خصوص کودکان است. یکی از راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان، انجام فیشور سیلانت دندان کودکان می‌­باشد. نام دیگر این روش، شیار پوش دندان است که شیار‌های موجود در دندان را به طور کامل پر کرده و مانع رسوب مواد غذایی می‌شود. استفاده از فیشور سیلانت تنها برای کودکان نیست؛ اما بهترین گزینه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری و دندان‌های دائمی در بزرگسالی است.

اگر ساکن تهران هستید و به دنبال کلینیک خوب برای فیشور سیلانت دندان کودک خود هستید به کلینیک دکتر فرشته دهقان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت و اطلاع از هزینه دقیق می‌توانید با شماره 02188749020 – 02188742090 تماس بگیرید یا به کلینیک واقع در شمال تهران به آدرس میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان ششم، پلاک ١۵، واحد ١ مراجعه کنید. در این مقاله نکات مهمی در مورد فیشور سیلانت دندان شیری به شما آموزش می‌دهیم.

فیشور سیلانت به عنوان یک روش درمانی پیشگیرانه استفاده می‌شود. قبل از اینکه دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند، می‌توان از این روش استفاده کرد. گاهی اوقات کودکان مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان را انجام نمی‌دهند. مقدار زیادی شیرینی و مواد غذایی مختلف در بین دندان‌های کودکان جمع می‌شود و به مرور زمان فرایند پوسیدگی دندان‌ها آغاز خواهد شد. ابتدا باید نکات بهداشت دهان به کودکان آموزش داده شود. در ادامه برای پیشگیری می‌توان از روش فیشور سیلانت کمک گرفت. لطفا ویدئو زیر که توسط دکتر فرشته دهقان آماده شده است را مشاهده کنید و سپس ادامه مقاله را بخوانید.

فیشور سیلانت کودکان چیست؟

دندان‌ها دارای شیار عمیق در قسمت داخلی هستند که با نام فیشر شناخته می‌شوند. تمیز کردن این شیار‌ها کار بسیار سختی است و استفاده از مسواک، نمی‌تواند بهترین راه حل باشد. بنابراین، اگر بهداشت دهان کودکان به طور کامل رعایت شود، باز هم این شیار‌ها تمیز نشده و موادغذایی در آن‌ها رسوب کند. پلاک و مواد غذایی به مرور زمان روی دندان باقی مانده و دلیلی خوبی برای شروع پوسیدگی دندان کودکان هستند.

پرکردن شکاف دندان با روش فیشور سیلانت

برای حل این مشکل از فیشور سیلانت استفاده می‌شود. فیشور سیلانت دندان کودکان به عنوان یک لایه محافظ و پر‌کننده شیار عمل می‌کند که مانع جمع شدن مواد غذایی و در نهایت پوسیدگی می‌شود. روش انجام فیشور سیلانت ابتدا شامل پاک‌سازی کامل دندان کودکان از پلاک‌ها و مواد غذایی است. تمیز کردن دندان‌ها بسیار آسان است و هیچ دردی برای کودک به همراه ندارد. مهم‌ترین نکته قبل از اجرای فیشور سیلانت این است که دندان باید کاملاً خشک شده باشد.

برای جلوگیری از مرطوب شدن دندان از رول‌های پنبه‌ای استفاده شده که رطوبت را به خود جذب می‌کنند. دندان‌پزشک مواد فیشور سیلانت را با کمک دستگاه یا نور در جای مناسب قرار داده و ثابت می‌کند. فرایند فیشر سیلانت بسیار آسان است و در زمان کوتاهی تکمیل می‌شود؛ بنابراین کودکان خسته نخواهند شد. مواد به کار رفته در فیشور سیلانت دندان کودکان دقیقاً همرنگ دندان‌ها انتخاب می‌شود.

بعد از انجام فیشور سیلانت ظاهر دندان‌ها تغییری پیدا نمی‌کند. ماده اولیه تولید سیلانت از مواد پلاستیکی بی‌رنگ یا دارای رنگ سفید، ساخته می‌شوند. اهمیت استفاده از این روش که به عنوان یک روش پیشگیری شناخته می‌شود، در کودکان مشخص است. اگر در زمان کودکی به دندان‌ها اهمیت داده نشود، در بزرگسالی مشکلات زیادی به سراغ کودکان می‌آید.

فیشور‌ سیلانت‌‌ دندان‌ کودکان

فیشور سیلانت دندان شیری

اهمیت تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌های شیری به اندازه دندان‌های دائمی است. برخی افراد بر ‌این باورند که دندان‌های شیری بعد از مدتی می‌افتند و سلامت آن‌ها چندان اهمیتی ندارد. این باور کاملاً اشتباه است و آسیب دیدن هر یک از دندان‌های شیری می‌تواند، روی دندان‌های دائمی هم تأثیر بگذارد. فیشور سیلانت دندان شیری یک لایه نازکی است که روی سطح دندان شیری قرار می‌گیرد. این لایه معمولاً از چیزی به نام رزین فلوراید تشکیل می‌شود.

فیشور سیلانت دندان شیری به طور عمده بر روی سطح‌ دندان‌های برجسته در بخش‌های داخلی دندان قرار می‌گیرد. در دندان شیری، فیشور سیلانت دندان اهمیت خیلی زیادی دارد. این سیلانت به عنوان یک حفاظت مکانیکی بر روی سطح دندان شیری قرار می‌گیرد. فواید فیشور سیلانت دندان شیری، شامل:

1. جلوگیری از تجمع باکتری‌ها

فیشور سیلانت دندان کودکان با ایجاد یک لایه روی سطح دندان شیری، از تجمع غذا و باکتری‌ها در شکاف‌های دندان جلوگیری می‌کند. این عمل باعث کاهش خطر ایجاد لکه‌ها و پوسیدگی در دندان شیری کودک می‌شود.

2. افزایش مقاومت سطح دندان

فیشور سیلانت دندان شیری با افزودن یک لایه قوی به سطح دندان، میزان جذب مینای دندان را افزایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود سطح دندان مقاومت بیش‌تری در برابر آسیب‌های مختلف داشته و دندان شیری در دهان کاملاً سالم باقی بماند.

در کل، فیشور سیلانت دندان شیری جهت حفظ دندان‌های شیری کودکان و جلوگیری از رسوب باکتری‌ها و لکه‌ها بر روی آن‌ها بسیار مفید است. زمانی که یکی از دندان‌های شیری پوسیده شود، این پوسیدگی به دندان‌های اطراف نیز سرایت می‌کند. اگر دندان‌های دائمی در دهان کودک رشد کرده باشند، احتمال پوسیدگی آن‌ها نیز بسیار بالا است. استفاده از روش فیشور سیلانت برای دندان‌های شیری کودکان و جلوگیری از پوسیدگی، نیز یک کار ضروری است.

نحوه پر کردن دندان با سیلانت

فیشور سیلانت دندان کودکان چه تفاوتی با دندان بزرگسالان دارد؟

فیشور سیلانت دندان کودکان و بزرگسالان در برخی از موارد تفاوت­‌هایی دارد. این اختلافات عمدتاً به دلیل ساختار و نوع دندان این دو گروه است. در زیر به برخی از تفاوت‌های مهم بین فیشور سیلانت دندان کودکان و بزرگسالان اشاره خواهیم کرد:

1. مواد سازنده سیلانت

فیشور سیلانت دندان در کودکان بیش‌تر از مواد ترکیبی خاصی تشکیل شده است که اجازه می‌دهد، فیشور به طور مؤثری به سطح دندان‌های شیری با اندازه کوچک‌تر نفوذ کند. این مواد معمولاً به طور خاص برای دندان‌های شیری طراحی شده و حاوی فلوراید و کلسیم است. اما در بزرگسالان مواد اولیه ساخت سیلانت کمی متفاوت است.

2. ضخامت لایه

فیشور سیلانت دندان کودکان باید به طور مؤثری به سطح دندان‌ها رسیده و سپس لایه نازک و منظمی روی شکاف ایجاد کند. با توجه به ساختار دندان‌های کوچک کودکان کار کمی سخت‌تر انجام می‌شود. در مقابل، فیشور سیلانت برای دندان‌های بزرگسالان عمدتاً بر روی لبه‌های دندان و فاصله بین آن‌ها استفاده شده و بنابراین ممکن است، ضخامت لایه‌ای که ایجاد می‌کند، بیش‌تر باشد.

3. مقاومت به فشار

دندان‌های کودکان نسبت به دندان‌های بزرگسالان کمی حساس‌تر هستند، بنابراین فیشور سیلانت کودکان باید با احتیاط بیش‌تری انجام شود. در مورد بزرگسالان، مقاومت دندان نسبت به فشار بیش‌تر است و مانند دندان‌های شیری شکننده نیستند.

رنگ مواد سیلانت مشابه رنگ دندان

آیا فیشور سیلانت دندان کودک درد دارد؟

به طور کلی، فیشور سیلانت دندان شیری معمولاً هیچ دردی ندارد و نیاز به تزریق و بی‌حسی نیست. روند کار بسیار ساده و غیرتهاجمی است و تقریباً بدون هیچ‌گونه درد انجام می‌شود. در واقع، فیشور سیلانت دندان کودکان یک فرایند خیلی سریع و راحت است. ‌در فرآیند فیشور سیلانت ابتدا، دندان شیری به طور کامل تمیز می‌شود تا از باکتری‌ها و لکه‌ها بر روی سطح دندان جلوگیری شود.

در ادامه برای ایجاد سطح مناسب برای نصب فیشور سیلانت، بخشی از لایه مینای سطح دندان با استفاده از یک ماده اسیدی تراشیده می‌شود. یک لایه نازک از رزین فلوراید، که فیشور سیلانت نامیده می‌شود، روی سطح دندان شیری قرار می‌گیرد و با استفاده از چراغ خاصی قوی‌تر می‌شود. تمام این مراحل بدون تزریق بی‌حسی انجام می‌شود. کودک در حین فیشور سیلانت به هیچ وجه احساس درد و ناراحتی ندارد. بنابراین، این یک فرایند دندانپزشکی غیرتهاجمی و به طور کلی آسان و بی‌درد برای کودکان است.

رعایت نکات بهداشتی بعد از فیشور‌ سیلانت‌‌ دندان‌ کودکان

ماندگاری فیشور سیلانت چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که والدین از دندان‌پزشکان می‌پرسند، این است که انجام فیشور سیلانت چقدر ماندگاری دارد؟ میزان ماندگاری این لایه درون شکاف و روی دندان به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد. با مراقبت درست از دندان‌ها و رعایت بهداشت فیشور سیلانت تا ۱۰ سال ماندگاری خواهد داشت.

عواملی مثل وضعیت دندان‌ها، شیری یا دائمی بودن، نحوه شست‌وشو و نوع مواد مورد استفاده در فیشور سیلانت همگی بسیار مهم هستند. استفاده از مسواک و نخ دندان برای مراقبت از دندان و جلوگیری از پوسیدگی بعد از فیشور سیلانت اهمیت دارد. در صورتی که فیشور سیلانت از بین برود امکان ترمیم و تکرار این روش وجود دارد.

فیشور سیلانت با پر کردن شکاف‌های دندان مانع نفوذ پلاک و در نهایت پوسیدگی و خرابی دندان می‌شود. یکی از روش‌های مهم برای بالا بردن ماندگاری فیشور سیلانت استفاده نکردن خوراکی‌های خیلی سفت مانند آب‌نبات است. خوراکی‌های سفت می‌توانند به فیشور سیلانت آسیب وارد کنند. برای این‌که مطمئن شوید فیشور سیلانت آسیب ندیده است، باید در دوره‌های مشخص برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید. برای ترمیم و روش‌های درمان دندان، نیاز به برداشتن فیشور سیلانت نیست و می‌توان با وجود آن مشکلات دندان را حل کرد.

ساخت محیط دوستانه و جذاب برای کودکان در دندانپزشکی

هزینه فیشورسیلانت دندان شیری چقدر است؟

هزینه فیشور سیلانت دندان شیری به عوامل متفاوتی بستگی دارد. مقدار و نوع سیلانت مورد استفاده در این فرآیند روی قیمت تأثیر مستقیم دارد. نوع دندان و تعداد دندان‌هایی که به فیشور سیلانت نیاز دارند، بسیار مهم است. دندان‌های عقب دهان، معمولاً کار ترمیمی بیش‌تری دارند و معمولاً قیمت بالاتری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

تعداد دندان‌ها در هزینه فیشور سیلانت تأثیر دارد و با توجه به تعداد، قیمت نهایی مشخص می‌شود. مهارت و تخصص دندان‌پزشک هم نکته مهمی است. معمولاً کلینیک‌های فوق تخصصی دندانپزشکی اطفال هزینه‌های بیش‌تری دریافت می‌کنند. با توجه به کارایی فیشور سیلانت و این‌که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، بسیاری از مشکلات و هزینه‌های اضافی در آینده را کاهش می‌دهد.

نمونه کار فیشور سیلانت

بهترین سن برای فیشور سیلانت دندان کودکان

انجام فیشور سیلانت باید در سن مناسب باشد تا بتواند بهترین تأثیر را در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های شیری و دائمی داشته باشد. معمولاً دندان‌پزشکان بهترین زمان برای استفاده از روش فیشور دندانی را در سنین کودکی می‌دانند. زمانی که دندان‌ها به طور کامل رویش پیدا کردند، برای جلوگیری از پوسیدگی می‌توان نسبت به فیشور سیلانت کردن دندان اقدم کرد.

این روش برای دندان‌های پشتی انجام می‌شود. دندان‌های نیش و جلو نیاز به استفاده از روش فیشور سیلانت ندارند. البته برخی مواقع برای پر کردن فاصله بین دندان‌ها در سنین کودکی نیز از این روش استفاده می‌شود. معمولاً دندان‌ها در سن ۶ سالگی به طور کامل رشد کرده‌اند و می‌توان تمام آن‌ها را یک مرتبه فیشور سیلانت کرد.

معمولاً کودکان در این سن نسبت به مسواک زدن تنبلی می­کنند و خوراکی‌های شیرین بسیار زیادی می‌خورند. با این روند، خیلی زود دندان کودکان فرسوده و پوسیده می‌شود. بنابراین در سن ۶ تا ۷ سالگی به پزشک برای معاینه دندان کودکان خود مراجعه کنید. دندان آسیاب دائمی معمولاً در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی رشد می‌کند و بعد از این سن باید فیشور سیلانت برای مراقبت از دندان‌ها انجام شود.

‌اهمیت فیشور‌ سیلانت‌‌ دندان‌ کودکان

مزایای استفاده از روش فیشور سیلانت برای کودکان

مزایای استفاده از این روش شامل:

  1. کاهش درصد خیلی زیادی از پوسیدگی‌های دندانی
  2. رفع مراحل اولیه پوسیدگی به طور کامل
  3. محافظت از دندان شیری و عدم سرایت پوسیدگی به دندان‌های اطراف
  4. کاهش جراحی‌های سخت دندانی در سنین کم
  5. بدون هیچ‌گونه درد
  6. بدون نیاز به بی‌حسی
  7. روشی بسیار آسان و سریع

هزینه فیشور سیلانت دندان کودکان چقدر است؟

برای اینکه از هزینه دقیق فیشور سیلانت مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم که یک جلسه برای معاینه دندان‌های کودک خود به کلینیک دکتر دهقان مراجعه کنید تا با توجه به وضعیت دندان‌های کودکان، بهترین پیشنهاد با مناسبترین قیمت به شما ارائه شود. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 02188742090 تماس بگیرید.

با فیشور سیلانت دندان کودکان می­توان از دندان‌های شیری کودکان محافظت کرد. با روش انجام، هزینه و مزایای به کار بردن فیشور سیلانت آشنا شده‌اید. اکنون باید به دنبال یک مرکز  تخصصی در زمینه دندانپزشکی کودکان خود باشید. انتخاب یک کلینیک حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی کرده و سلامت کودکان خود را حفظ کنید.

کلینیک دکتر فرشته دهقان در شمال تهران یکی از بهترین گزینه‌­ها برای شما است، با مراجعه به کلینیک ما می‌توانید از خدمات مختلف دندانپزشکی کودکان مانند ارتودنسی، ترمیم دندان، درمان عصب، فیشور سیلانت و غیره بهره ببرید. فضای کلینیک به گونه‌ای طراحی شده است که کودکان از حضور در این محیط لذت زیادی ببرند. دکتر فرشته دهقان متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران است که مهارت خیلی بالایی در این کار دارد. برای رزرو نوبت می‌توانید به کلینیک در میدان آرژانتین مراجعه یا با تلفن کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *