عصب کشی دندان شیری چیست و چه زمانی لازم است؟

عصب کشی دندان شیری

عصب کشی دندان شیری به معنای پاکسازی و حذف عصب آنها است. دندان‌های شیری اولین دندان‌هایی هستند که در دهان شروع به رشد می‌کنند و بعد از مدتی جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند. عمل عصب‌کشی در صورتی انجام می‌شود که عصب دندان شیری تحت تاثیر عوامل مختلفی آسیب ببیند. این عوامل می‌توانند شامل تصادفات، شکستگی دندان، عفونت‌ها و بیماری‌ها باشند.

عمل عصب‌کشی دندان شیری به تخصص و مهارت دندانپزشک نیاز دارد. در این روش، دندانپزشک با استفاده از مواد ضدعفونی کننده و نیز ابزارهای ویژه، عصب دندان شیری را پاکسازی و حذف می‌کند. در صورتی که برخی از علائمی مانند درد شدید، تورم و عفونت رخ دهد، عصب‌کشی ضروری است.

ایا دندان شیری عصب دارد؟

دندان‌های شیری معمولاً دارای عصب هستند. اما اغلب درمانهای دندان شیری شامل عصب‌کشی نمی‌شوند. زیرا دندان‌های شیری در نهایت جای خود را به دندان‌های دائمی داده و بعد از مدتی خود به خود خارج می‌شوند. به هر حال، در برخی موارد استثنا، مانند عفونت شدید، عصب‌کشی لازم است.

در این صورت، عصب کشی دندان شیری به طور مشابه با عصب‌کشی دندان دائمی انجام می‌شود. به هر حال، برای تشخیص و درمان دندان‌ها، توصیه می‌شود به یک دندانپزشک مراجعه کنید. او می‌تواند بررسی کاملی از وضعیت دندان شما انجام دهد و شما را درباره نیاز به عصب‌کشی دندان شیری راهنمایی کند.

آیا عصب کشی دندان شیری لازم است؟

شرایط خاصی وجود دارد که در آنها عصب‌کشی دندان شیری لازم است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت شدید: اگر دندان شیری عفونت داشته باشد و باعث تورم، قرمزی و درد شود، عصب‌کشی ممکن است لازم باشد تا عفونت رفع شود و بیماری پیشرفت نکند. (مقاله آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان را بخوانید.)
  • آسیب دیدگی: اگر دندان شیری شکسته شده و آسیب زیادی به عصب وارد شود، عصب‌کشی لازم است تا از درد جلوگیری شود.
  • عدم تسویه عصب: در برخی موارد، تسویه عصب در دندان شیری ناکام می‌شود و باید عصب‌کشی انجام شود تا عفونت را کنترل کند.

دندان شیری چه ساختاری دارد؟

دندان شیری یا دندان بچگانه در ساختار خود شامل سه بخش اصلی است. اولین بخش که به عنوان لبه دندان شناخته می‌شود، قسمتی از دندان است که قابل مشاهده در بالای لثه قرار دارد و از مینا تشکیل شده که یک لایه سخت و مقاوم است. بخشی، بین لبه دندان و ریشه قرار دارد و شامل لایه‌های متوالی از مینا، دندان و لایه‌ی داخلی پالپ است.

ریشه دندان بخش زیرین دندان است که درون لثه و استخوان فک قرار دارد و شامل بافت‌هایی مانند سیمان، دندان‌پوسیدگی و عصب است. دندان شیری در طول رشد، جای خود را به دندان دائمی داده و در نهایت به طور طبیعی خارج می‌شود.

ساختار دندان شیری

انواع عصب کشی دندان کودکان

در عصب‌کشی دندان کودکان، روش‌های مختلفی برای درمان عصب کشی دندان شیری وجود دارد. انتخاب روش مناسب بستگی به شرایط دندان و نیاز بیمار دارد. برخی از انواع عصب‌کشی دندان کودکان عبارتند از:

1. عصب کشی ناقص (Pulpotomy)

این روش معمولاً در مواردی که عصب دندان شیری به طور قابل قبولی سالم است انجام می‌شود. در این روش، بخش بالایی عصب (تا حدی که تخریب شده است) برداشته می‌شود و بافت سالم حفظ می‌شود. سپس فضای داخلی دندان پر شده و به طور معمول با مواد ضدعفونی کننده پوشش داده می‌شود. این روش معمولاً در دندان‌های شیری بالا و پایین استفاده می‌شود.

2. عصب کشی کامل (Pulpectomy)

در این روش، عصب کشی دندان شیری به طور کامل حذف می‌شود. پس از حذف عصب، فضای داخلی دندان پر شده و درمان می‌شود. این روش معمولاً در مواردی که عصب دندان شیری تخریب شده و عفونت رخ داده است، استفاده می‌شود. پس از عصب‌کشی کامل، دندان با مواد ضدعفونی کننده و پر کردن با مواد مناسب ترمیم می‌شود.

3. عصب کشی قطعی (Extraction)

در برخی موارد خاص، عصب‌کشی غیرضروری است. به عنوان مثال، در مواردی که دندان شیری خیلی تخریب شده و غیرقابل ترمیم است، عصب‌کشی و استخراج دندان لازم است.

آیا عصب کشی دندان شیری درد دارد؟

ممکن است در اثر تسمه کشی عصب و استفاده از ابزارهای کاری، اندکی تحریک و احساس درد وجود داشته باشد. اما با توجه به مواد مخدری که دندانپزشک استفاده می‌کند، این درد هنگام عصب کشی دندان شیری به طور عمومی به حداقل می‌رسد.

در برخی موارد، اگر دندان شیری دچار عفونت یا التهاب شده باشد، پزشک ممکن است قبل از عمل عصب‌کشی معالجه و درمان عفونت را انجام دهد تا درد کاهش یابد و بیمار بهتر این روند را تحمل کند.

مهم است بدانید که هر فرد و هر دندان به طور متفاوتی به عصب‌کشی پاسخ می‌دهد. بعضی از افراد ممکن است حتی با استفاده از مواد مخدر، احساس درد و عدم راحتی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر این احساس‌ها را نداشته باشند. در هر صورت، برای کاهش درد و راحتی بیشتر، توصیه می‌شود دستورات و نکات پس از عصب‌کشی دندان را که توسط دندانپزشک ارائه می‌شود رعایت کنید.

عصب کشی دندان شیری درد دارد؟

عصب کشی دندان شیری جلو و آسیاب چه تفاوتی با هم دارند؟

عصب‌کشی دندان شیری جلو و آسیاب به دلیل تفاوت در ساختار و استفاده از این دندان‌ها در فرآیند جویدن و هضم غذا تفاوت‌هایی دارند.

دندان‌های شیری جلو، یا دندان‌های براق، دندان‌های اصلی در جلوی دهان هستند. این دندان‌ها به صورت دائمی در حال جوانه زدن و جایگزینی توسط دندان‌های دائمی هستند. در صورتی که دندان شیری جلو مختل شده و عفونتی رخ داده باشد، عصب‌کشی انجام می‌شود.

دندان‌های شیری آسیاب، یا دندان‌های جانوری، در قسمت عقب دهان قرار دارند و به هضم غذا کمک می‌کنند. این دندان‌ها نیز توسط دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. عصب‌کشی دندان شیری آسیاب شامل دو روش عصب‌کشی ناقص و عصب‌کشی کامل است. در عصب‌کشی ناقص، بخش بالایی عصب دندان حذف می‌شود و بافت سالم در دندان نگه داشته می‌شود. اما در عصب‌کشی کامل، عصب، کاملاً حذف شده و فضای داخلی دندان پر می‌شود.

به طور کلی، عصب‌کشی دندان شیری جلو و آسیاب بر حسب موقعیت و کاربرد  این دندان‌ها متفاوت هستند. برای تشخیص و درمان صحیح، توصیه می‌شود به دندانپزشک خود مراجعه کرده و نظر و راهنمایی او را دریافت کنید.

عوارض عصب کشی دندان شیری چیست؟

عصب کشی دندان شیری ممکن است با عوارض کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت همراه باشد. پس از عصب‌کشی، برخی افراد ممکن است در محل عصب‌کشی درد و حساسیت را تجربه کنند. این درد معمولاً تا چند روز پس از عمل ادامه داشته و با مصرف داروهای تسکین درد کنترل می‌شود.

یکی از عوارض طولانی مدت عصب‌کشی دندان شیری تغییر رنگ دندان است. پس از عصب‌کشی، دندان ممکن است به طور طبیعی رنگ خود را از دست داده و تیره‌تر شود. این موضوع معمولاً در دندان‌های شیری جلو رخ می‌دهد و ممکن است نیاز به انجام روش‌های ترمیمی داشته باشد.

به طور کلی، عصب کشی دندان شیری ممکن است با عوارضی همراه باشد. اما با مراجعه به دندانپزشک معالج، می‌توان عوارض را کنترل کرده و درمان مناسب را انجام داد. همچنین، پیروی از دستورات پس از عمل و بهداشت دهانی منظم می‌تواند در کاهش عوارض کمک کند.

مراقبت از دندان کودکان

دندان شیری را بکشیم یا عصب کشی کنیم؟

تصمیم بین کشیدن دندان شیری و عصب‌کشی آن وابسته به شرایط، متفاوت است. در برخی موارد، ممکن است دندان شیری به دلایلی مانند ترک‌خوردگی شدید و عفونت به کشیدن، نیاز داشته باشد. ‌در این موارد، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که دندان شیری را بکشید.

در برخی موارد دیگر، می‌توان با عصب‌کشی دندان شیری، دندان را نگه داشت و از کشیدن آن جلوگیری کرد. عصب کشی دندان شیری معمولاً در مواردی انجام می‌شود که دندان شیری آسیب دیده است، اما هنوز قابلیت بقا و استفاده داشته باشد. با عصب‌کشی، عصب دندان حذف شده و فضای داخلی آن پر می‌شود، سپس دندان ترمیم شده و به عنوان دندان پایه برای دندان دائمی لحاظ می‌شود.

دندان‌های شیری نقش مهمی در رشد صحیح دندان‌های دائمی داشته و فضای لازم برای آن‌ها را حفظ می‌کنند. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری بین کشیدن یا عصب‌کشی، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید و به نظر و راهنمایی او اعتماد کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

عصب‌کشی یا کشیدن دندان شیری

عصب کشی دندان شیری چه مراحلی دارد؟

عصب کشی دندان شیری به طور کلی شامل چند مرحله زیر می‌شود.

1. تهیه و آماده سازی

در ابتدا، دندانپزشک شما محل کار را تمیز می‌کند و از طریق اصلاحی‌های لازم، دسترسی به دندان شیری را فراهم می‌کند. همچنین، معمولاً از مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌شود تا هرگونه عفونت را به حداقل برساند.

2. برداشت عصب

در این مرحله، دندانپزشک عصب دندان شیری را برداشت می‌کند. او ابتدا با استفاده از مواد ضدباکتری، دستیابی به فضای داخلی دندان را فراهم کرده، سپس با استفاده از ابزارهای خاص، عصب را از داخل دندان خارج می‌کند.

3. پر کردن فضای خالی

پس از برداشت عصب، فضای خالی داخل دندان با مواد پرکننده خاصی پر می‌شود. این مواد عموماً شامل پاست اسپورم (پیوسته کردن فضای داخل دندان) و گوتاپرچا (پر کردن و درمان کانال‌های ریشه) است. این مواد هدفشان حفظ فضای داخلی دندان و جلوگیری از ورود عفونت است.

4. ترمیم

در انتها، پس از پر کردن فضای داخلی دندان، دندانپزشک ترمیمی را انجام می‌دهد تا دندان را قوی و سالم نگه دارد. این مرحله شامل استفاده از ترمیم‌های مختلفی مانند پوسیدگی روشنایی، ترمیم مستقیم یا ترمیم غیرمستقیم می‌شود. هدف از ترمیم، بهبود قوام دندان و جلوگیری از ورود عفونت به داخل دندان است.

مدت زمان عصب کشی دندان شیری

مدت زمان عصب کشی دندان شیری چقدر است؟

‌مدت زمان عصب کشی دندان شیری ممکن است بسته به شرایط خاص، متفاوت باشد. در بیشتر موارد، عصب‌کشی دندان شیری در یک جلسه انجام می‌شود و زمان آن حدود 30 تا 60 دقیقه است. اما در برخی موارد، به دلیل پیچیدگی بیشتر نیاز به جلسات بیشتری دارد. برای مثال، اگر دندان شیری دارای کانال‌های ریشه بیشتر بوده یا ترک خورده باشد، زمان بیشتری نیاز است.

در هر صورت، دندانپزشک معالج شما می‌تواند پس از ارزیابی و بررسی دقیق شرایط دندان شیری ، مدت زمان تقریبی عصب‌کشی را اعلام کند. همچنین، ایشان می‌تواند شما را در مورد هر گونه نکته یا توصیه خاص مربوط به مدت زمان عصب کشی و پس از درمان آن مطلع کند.

چه مراقبت هایی را بعد از پالپوتومی دندان کودک باید انجام دهیم؟

پس از عصب کشی دندان شیری (پالپوتومی)، برخی مراقبت‌ها و توصیه‌هایی باید رعایت شوند. یکی از مهمترین مراقبت‌ها پس از پالپوتومی، خوردن غذاهای نرم است. پس از عمل، دندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به فشار و حرارت داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که در روزهای اول پس از درمان، غذاهای نرم و آب‌دار مانند آب‌میوه، پوره‌ها، سوپ یا پودینگ مصرف شود.

علاوه بر این، پس از عصب‌کشی، اگر بیمار درد و تورم داشته باشد، در این صورت، دندانپزشک معالج می‌تواند داروهای تسکینی را تجویز کند. مهم است که دستورات و نسخه پزشک را به دقت دنبال کرده و از داروها به درستی استفاده کنید. پس از پالپوتومی دندان شیری، به بهداشت دهان و دندان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. روزانه دو بار به مدت دو دقیقه دندان‌ها را مسواک کنید. همچنین، استفاده از نخ دندان  یا دهان‌شویه نیز توصیه می‌شود.

شکستگی دندان کودک

قیمت عصب کشی دندان شیری چقدر است؟

قیمت عصب کشی بسته به مکان و دندانپزشکی که خدمات را ارائه می‌دهد، متفاوت است. پیچیدگی درمان و نیاز به خدمات اضافی مانند پر کردن کانال‌های ریشه و نیاز به ساخت تاج و غیره، نیز عواملی موثر در قیمت هستند.

در کل، عصب کشی دندان شیری معمولاً از عصب‌کشی دندان دائمی هزینه کمتری دارد. در بیشتر موارد، قیمت عصب‌کشی دندان شیری در حدود ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان در ایران است. اما لازم به ذکر است که این قیمت تخمینی است و ممکن است در هر مطب و شهری قابل تغییر باشد.

بهتر است با دندانپزشک خود در مورد قیمت دقیق و جزئیات مربوط به هزینه صحبت کنید. او  شما را در مورد هزینه‌ها و هر گونه خدمات اضافی یا تخفیف‌های ممکن مطلع می کند.

دکتر فرشته دهقان متخصص عصب‌کشی دندان کودکان در شمال تهران

دکتر فرشته دهقان یک دندانپزشک متخصص عصب‌کشی دندان کودکان است که در تهران فعالیت می‌کند. او با تجربه و تخصص خود، به ارائه خدمات عالی در زمینه عصب‌کشی دندان‌های کودکان می پردازد.

دکتر دهقان با توجه به دانش و تجربه فراوان خود در این حوزه و استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، به طور کامل و موثر عصب‌کشی دندان‌های کودکان را انجام می‌دهد. او درک عمیقی از نیازها و ویژگی‌های کودکان داشته و در برقراری ارتباط موثر با آن‌ها را بسیار توانا است.

دکتر دهقان با توجه به محیط دوستانه و دلنشین مطب خود، تلاش می‌کند تا راحتی و اطمینان لازم را در طول درمان برای کودکان فراهم کند. او با بهره‌گیری از تکنیک‌های آرام‌بخش و نگرش مثبت، کودکان را درمان کرده و به بهداشت دهان و دندان کودکان بسیار اهمیت می‌دهد. این دکتر حاذق به والدین نکاتی در مورد بهداشت دهانی و روش‌های مراقبت از دندان‌های کودکان می‌آموزد.

اگر به دنبال یک دندانپزشک متخصص عصب کشی دندان شیری در تهران هستید، دکتر فرشته دهقان یک گزینه بسیار مناسب است چون بهترین خدمات دندانپزشکی را به کودکان شما ارائه دهد.

عصب کشی دندان کودکان

نتیجه‌گیری

عصب کشی دندان یکی از روش‌های درمانی است که در صورت آسیب دیدن عصب دندان، بهبود و درمان آن را فراهم می‌کند. در این روش، عصب دندان آسیب دیده را تا حد امکان حذف و جایگزین می‌کنند. در عملیات عصب کشی دندان، ابتدا با استفاده از آنالژزی موضعی، منطقه اطراف دندان به خوبی بی‌حس می‌شود. سپس با استفاده از ابزارهای ویژه، دندان باز می‌شود تا به عصب دسترسی داشته باشیم. سپس با دقت، عصب دندان حذف می‌شود.

بعد از حذف عصب، معمولاً فضای داخلی دندان با ماده ضدعفونی و ضدباکتری تمیز می‌شود و سپس به صورت موقت پر می‌شود تا در جلسه بعدی، اطمینان حاصل شود که هیچ عفونتی ندارد. در نهایت، در جلسه بعدی، فضای داخلی دندان با ماده پرکننده دائمی پر می‌شود و دندان با مواد مخصوصی مانند روکش دندان (کراون) تقویت و محکم می‌شود.

در نتیجه عصب کشی دندان شیری، عفونت و التهاب و در نتیجه درد و تحریک دندان‌ها کاهش می‌یابد. همچنین، این روش برای حفظ دندان طبیعی و جلوگیری از کشیدن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مطالب قبلی می‌توان نتیجه گرفت که مراقبت و بهداشت دهان بسیار اهمیت دارد. همچنین، عصب‌کشی دندان‌ها با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، از عوارض جدی و مشکلات آینده جلوگیری می کند.

با توجه به نیازهای درمانی مختلف می‌توانید با کارشناسان پشتیبان در سایت فرشته دهقان تماس بگیرید. دکتر فرشته دهقان در زمینه روکش دندان، عصب کشی دندان شیری، فلوراید تراپی، فیشور سیلانت، ترمیم دندان و ارتودنسی بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند و بهترین درمان را برای شما ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *