فلوراید تراپی دندان کودکان چیست؟

فلوراید تراپی دندان کودکان

سلامت دندان‌ها برای همه افراد مهم است و همواره برای سالم نگه داشتن و رعایت بهداشت دهانی خود تلاش می‌کنند. برخی از والدین ممکن است نسبت به رعایت بهداشت دهانی کودکان اهمال کاری کنند و به آن‌ها توجه نکنند. دلیل این امر، معمولا این است که تصور می‌کنند دندان‌های کودکان شیری هستند و چون می‌افتند دیگر نیاز به مراقبت ندارند. این تصور کاملا غلط است. دندان‌های شیری نیز در معرض خرابی و ایجاد آسیب هستند و به فلوراید تراپی دندان کودکان نیاز دارند.

کودکانی که شیرینی زیاد مصرف می‌کنند، در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند. پوسیدگی می‌تواند هم دندان‌ها و هم لثه را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، مراقبت از دندان‌های شیری و دائمی واجب است و منجر به محافظت از لثه نیز خواهد شد. روش‌های زیادی برای محافظت از دندان‌ها وجود دارد. ساده‌ترین روش، استفاده از مسواک است.

خمیر دندان‌های حاوی فلوراید می‌توانند از مینای دندان تا حدی محافظت کنند، اما امکان دارد که کافی نباشند. فلوراید تراپی دندان کودکان روش جدیدی است که می‌تواند فلوراید موردنیاز برای حفاظت از مینای دندان را فراهم کند، اما این روش چگونه انجام می‌شود و چه مزایایی دارد؟ در ادامه به تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید یک ترکیب معدنی حاوی فلوئور است که یک عنصر طبیعی بوده و مقاومت بیشتری برای دندان‌ها در برابر اسید و پلاک ناشی از پوسیدگی ایجاد می‌کند. این ماده مواد مغذی مینای دندان را از طریق جایگزینی تقویت می‌کند. در حالی که همیشه مقدار کمی فلوراید در خمیر دندان‌ها و منابع آب شهری یافت می‌شود، اما بهتر است که کودکان برای دریافت فلوراید مورد نیاز خود، فلوراید تراپی دندان کودکان را امتحان کنند.

تحقیقات نشان داده است، کودکانی که هر شش ماه یک بار به طور منظم فلوراید تراپی را انجام می‌دهند، احتمال دارد که 40 درصد کمتر از دیگر کودکان به پوسیدگی دندان مبتلا شوند. فلوراید تراپی یک روش ارزان است که می‌تواند فلوراید مورد نیاز دندان‌ها را تامین کند. در نتیجه، بهتر است که هر شش ماه یکبار انجام شود.

چرا کودکان به فلوراید تراپی نیاز پیدا می‌کنند؟

هنگامی که کودکان غذا می‌خورند یا چیزی می‌نوشند، باکتری‌های موجود در دهان از نشاسته‌ها و قندها تغذیه می‌کنند و اسیدهایی را آزاد می‌کنند که لایه محافظ دندان یا همان مینای دندان را به مرور از بین می‌برند. هنگامی که مینای دندان به مرور فرسوده می‌شود و از بین می‌رود،  دندان‌ها پوسیده خواهند شد و درون آن‌ها حفره ایجاد می‌شود.

وقتی که کودکان از فلوراید تراپی دندان کودکان استفاده می‌کنند، فلوراید به آرامی به مینای دندان نفوذ کرده و آن‌ها را در برابر حملات اسیدی باکتری‌ها مقاوم می‌سازند. این ماده قادر است که پوسیدگی زودرس دندان‌ها را متوقف کرده و مواد معدنی مینای دندان را تقویت کند.

کودکانی که در سن رشد قرار دارند و هنوز دندان‌های شیری آن‌ها شروع به افتادن نکرده است، با فلوراید تراپی می‌توانند مواد موردنیاز به دندان‌های دائمی خود انتقال دهند. وقتی دندان‌های دائمی شروع به رشد کردند، کمتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند. اگر آبی که کودکان می‌نوشند دارای فلوراید باشد، تا بیست و پنج درصد قادر است پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهد.

فلوراید تراپی دندان کودکان

مزایای درمان دندان با فلوراید چیست؟

اگر فرزند خود را از فلوراید تراپی دندان کودکان بهره مند کنید، می‌توانید مزایای زیادی به دست آورید که به شرح زیر هستند:

1. جلوگیری از پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان‌ها

وقتی که دندانپزشک فلوراید را به دندان‌ها می‌زند، می‌تواند از ایجاد و رشد باکتری مضر در آن‌ها جلوگیری کند. در نتیجه، در دندان‌ها هیچ حفره ای هم ایجاد نخواهد شد. فلوراید قادر به از بین بردن پوسیدگی نیست، اما می‌تواند تا جای ممکن یک لایه محافظ قوی در سطح مینای دندان ایجاد کند. این لایه محافظ از نفوذ پوسیدگی به لایه‌های عمیق‌تر دندان نیز جلوگیری خواهد کرد.

2. قوی‌تر شدن دندان‌ها

وقتی که پوسیدگی در دندان‌ها ایجاد نشود و مینای آن‌ها حفظ شود، باعث می‌شود که میزان قدرت دندان‌ها بالا رفته و به راحتی دچار آسیب نشوند. در این صورت باکتری‌ها دیگر نمی‌توانند به دندان‌ها نفوذ کنند.

3. محافظت لثه

همان طور که می‌دانید، باکتری‌ها به مینای دندان‌ها نفوذ می‌کنند. وقتی که موفق به از بین بردن مینای دندان شدند، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. این پوسیدگی باعث می‌شود که آن‌ها کم کم از بین بروند. در نتیجه، باکتری‌ها به لثه می‌رسند و باعث نابودی و تحلیل رفتن آن نیز خواهند شد. وقتی که فلوراید روی سطح دندان‌ها را می‌پوشاند، باکتری‌ها دیگر قادر به نفوذ به مینای دندان نیستند. در نتیجه، هم دندان‌ها و هم لثه سالم باقی خواهد ماند.

4. حفظ مواد معدنی

مینای دندان حاوی موادی مانند فسفر و کلسیم است که باکتری‌ها می‌توانند تمامی آن‌ها را از بین ببرند. با استفاده از فلوراید تراپی دندان کودکان می‌توانید تمامی این مواد معدنی را به مینای دندان بازگردانید.

5. از بین بردن هزینه‌های اضافی

وقتی که مینای دندان از بین برود، دندان‌ها پوسیده خواهند شد و به ترمیم نیاز خواهند داشت. از طرفی، پوسیدگی‌های شدید ممکن است به عصب دندان‌ها برخورد کرده و عصب کشی را واجب کنند. همانطور که می‌دانید، هزینه این اقدامات بالا است و فلوراید تراپی دندان کودکان می‌تواند از تمامی آن‌ها جلوگیری کند.

فلوراید تراپی دندان کودکان

مضرات و عوارض فلوراید تراپی کودکان چیست؟

فلوراید به خودی خود ماده ای بی خطر است. تمامی عوارض و خطرات آن زمانی بروز می‌کنند که به طرز اشتباه استفاده شده باشد. این موضوع می‌تواند به دریافت بیش از حد آن هم اطلاق شود. شایع‌ترین مضرات استفاده از این ماده فلوئوروزیس یا تغییر رنگ دندان‌ها است. کودکان بیشتر از سایر افراد در معرض این مشکل قرار می‌گیرند، زیرا دندان‌های آنان به فلوراید حساس‌تر است.

این مشکل فقط در دندان‌های در حال رشد اتفاق می‌افتد و در دندان‌هایی که قبلا بیرون آمده اند رخ نخواهد داد. کودکانی که به این عارضه جانبی مبتلا می‌شوند، لکه‌هایی زرد روی دندان‌های خود دارند  که می‌توانند قهوه ای رنگ هم باشند. ابتلای کودکان زیر 6 سال به فلوئوروزیس بیشتر از سایر افراد است. اگر این مشکل روی دندان‌های فرد ایجاد شود، قابل برطرف کردن نیست و دندانپزشک می‌تواند از روش‌های سفید کردن برای برطرف کردن آن استفاده کند. در صورت برطرف نشدن لکه‌ها می‌توانید از روش باندینگ دندان استفاده کنید.

فلوراید تراپی چقدر طول می‌کشد؟

این روش بسیار ساده است و هیچ پیچیدگی خاصی نیاز ندارد. قبل از آن لازم نیست که از بی حسی یا بیهوشی استفاده کنید. دندانپزشک می‌تواند آن را در عرض چند دقیقه انجام دهد.

بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد؟

در حین و بعد از فلوراید تراپی باید به نکاتی توجه کنید که عبارتند از:

  1. از قورت دادن فلوراید یا خمیر دندان‌های حاوی فلوراید خودداری کنید.
  2. بعد از فلوراید تراپی دندان کودکان باید به فرزند خود در مسواک زدن کمک کنید تا به دندان‌های خود آسیب نزند. همچنین خمیر دندان‌ها را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید، چرا که ممکن است آن را قورت دهند.
  3. در صورتی که برای بروز فلوئوروزیس نگران هستید، می‌توانید دندان‌های فرزند خود را به طور مرتب چک کنید. اگر متوجه تغییر رنگ کوچکی شدید، بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه فلوراید تراپی کودکان چقدر است؟

هزینه انجام فلوراید تراپی دندان کودکان ثابت نیست و بسته به هر کلینیک متغیر خواهد بود. برخی از کلینیک‌ها در تهران 500 هزار تومان و برخی دیگر 300 هزار تومان دریافت می‌کنند. با این حال این هزینه‌ها ثابت نیستند و بسته به عوامل گوناگون می‌توانند تغییر کنند. دندانپزشکانی که از تجربه بالاتری برخوردار هستند، معمولا هزینه زیادتری دریافت می‌کنند.

فلوراید‌ تراپی‌ در دندانپزشکی

فلوراید تراپی کودکان زیر دوسال چگونه انجام می‌شود؟

برای سال‌های متمادی دندانپزشکان توصیه کرده اند که فلوراید تراپی دندان کودکان باید برای افراد بالای دو سال انجام شود. مواد موجود در فلوراید ممکن است برای کودکان زیر دو سال خطراتی ایجاد کند و قادر به قورت دادن آن نباشند.

سن مناسب فلوراید تراپی دندان کودکان

آیا در منزل می‌توان فلوراید تراپی انجام داد؟

شما در منزل می‌توانید فلوراید موردنظر دندان‌های فرزندتان را از طریق آب آشامیدنی و خمیر دندان‌ها تامین کنید. با این حال این مقادیر بسیار اندک هستند و اصلا برای محافظت از مینای دندان‌ها کافی نیستند. بسیاری از افراد این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا می‌توان فلوراید تراپی دندان کودکان را در منزل هم انجام داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به این که برای دندان‌ها باید مقدار مشخصی فلوراید استفاده شود، بهتر است که این کار را دندانپزشک انجام دهد. مصرف بیش از حد فلوراید یا قورت دادن آن می‌تواند باعث بروز عوارض شود. در نتیجه، به دندانپزشک خود برای انجام این کار مراجعه کنید.

فلوراید تراپی شمال تهران

فلوراید تراپی دندان کودکان در شمال تهران

تامین فلوراید موردنیاز دندان‌های کودکان از طریق فلوراید تراپی دندان کودکان قابل انجام است. برای این کار نیاز است که آن را در مطب یک دندانپزشک حاذق انجام دهید. دکتر فرشته دهقان یکی از برجسته‌ترین پزشکانی است که می‌تواند فلوراید تراپی را به بهترین شکل ممکن برای کودکان انجام دهد. دکتر دهقان سابقه و تجربه زیادی در کارهای زیبایی و ترمیمی دندان دارد و می‌تواند خدمات خود را به بهترین نحو ممکن ارائه کند. برای استفاده از خدمات دندانپزشکی ایشان می‌توانید با شماره تلفن 02188749020 – 02188742090 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *